PERSOALAN mengapa harga kereta Proton lebih murah di luar negara
berbanding di Malaysia sering timbul di benak fikiran
masyarakat. Ramai penulis blog dan pengguna mendakwa kereta Proton di
negara seperti Australia dan Arab Saudi dijual jauh lebih murah.
Memetik
sumber Sinar Harian, Proton Preve di Malaysia dijual pada harga
bermula daripada RM58,921 bagi model 1.6 Executive Manual, tetapi di Australia,
model sama dijual pada harga RM46,964 (atau 15,990 dolar
Australia). Namun, jika dilihat dalam laman sesawang Proton Australia,
harga asal Proton Preve di Australia ditetapkan pada RM55,775 (18,990 dolar
Australia) dan harga RM46,964 itu hanyalah promosi Proton di sana.
Tetapi
ada pula yang mempersoalkan, jika Proton mampu memberikan harga promosi
serendah itu di Australia, mengapa tidak Proton melakukan perkara sama di
Malaysia yang merupakan negara pengeluar kenderaan tersebut?
Bagi
mendapatkan penjelasan mengenai isu ini, Sinar Harian menghubungi salah
seorang pakar industri automotif untuk mendapatkan penjelasan dan pandangan
beliau mengenai hal tersebut:-
Menurutnya,
bagi syarikat pengeluar kenderaan termasuk Proton, apa yang penting adalah
keuntungan keseluruhan, di mana kereta dijual di dalam Malaysia mahupun
dieksport ke luar negara mestilah secara keseluruhannya memberi keuntungan.
“Apa
yang saya tahu daripada Proton, apabila kereta Proton memasuki pasaran
Australia buat pertama kali, mereka perlu bersaing kerana pasaran automotif di
sana lebih kompetitif berbanding pasaran Malaysia.
“Begitu
juga dengan harga kereta Proton di sana, tidaklah murah sangat cuma sedikit
murah daripada harga di Malaysia. Ini kerana kalau dijual mahal di Australia,
Proton mungkin menanggung risiko kekurangan pembeli,” katanya yang enggan
dikenali.
Menurut
beliau, pada peringkat permulaan, apa yang penting adalah Proton perlu
menembusi pasaran automotif di Australia serta meningkatkan kesedaran pengguna
terhadap jenama Proton di negara itu, menyebabkan syarikat itu perlu menawarkan
promosi terbaik termasuk harga jualan yang dilihat lebih rendah berbanding di
Malaysia sendiri.
Walaupun
kereta Proton dijual dengan harga murah di luar negara, tidak boleh dipastikan
sama ada pengeluar kenderaan nasional itu memperoleh keuntungan atau mengalami
kerugian.
“Kita
tidak tahu mereka untung atau rugi kerana kita tidak tahu berapa kos pembuatan
sebuah kereta. Kalau kosnya kurang daripada harga jualan (walaupun murah),
maknanya Proton boleh melihat model mana yang sesuai untuk memasuki pasaran
yang telah disasarkan.
“Katakanlah
penembusan pasaran kereta disasarkan sekitar RM40,000 di sesuatu negara, jadi
Proton perlu tahu sama ada harga itu kompetitif atau tidak dan melihat
kesedaran pengguna di negara tersebut mengenai jenamanya,” katanya.
Menurut
beliau, Proton sebelum ini diketahui mengeksport kereta keluarannya ke lebih 50
negara seluruh dunia tetapi di sesetengah negara itu, Proton cuma mampu menjual
bilangan kereta yang sedikit.
“Jika
hanya dapat jual sedikit kereta, macam mana hendak buat tawaran selepas jualan
seperti perkhidmatan penyenggaraan? Ini juga tidak membantu dalam menjenamakan
Proton di negara tersebut.
“Tetapi
berbeza dengan pengurusan baru Proton, sekarang mereka hanya akan memasuki
pasaran yang mereka rasa boleh menjual kenderaan dengan harga agak tinggi dan
dengan harga tersebut, mereka juga dapat menyediakan perkhidmatan selepas
jualan seperti servis kereta,” katanya.
No comments:
Post a Comment