Coretan ini adalah pengalaman salah seorang bapa yang membawa anaknya
yang berusia 9 bulan di wad kecemasan Hospital Serdang malam Isnin (dan
berlanjutan ke Selasa pagi) lalu. Bukan tujuan untuk menyalahkan sesiapa tetapi kakitangan awam yang
cuai dan mengambil mudah amanah yang diberikan harus ditegur serta
diambil tindakan tegas.
Bapa berkenaan tiba di hospital itu pukul 9.30 malam dan perkara
pertama yang dibuatnya mendaftar anaknya selepas itu melalui proses
saringan. Semua itu berjalan lancar dan pantas… hanya 10 minit…
Namun, dari 9.40 beliau menanti sehingga pukul 3.45 pagi untuk anaknya yang sedang demam mendapat rawatan.
Itu pun bukannya sebab nombornya sudah dipanggil, tetapi sebab sudah
tidak bertahan maka beliau masuk ke bilik rawatan. Kalau beliau masih
menunggu dengan badan anaknya yang sedang panas membara… entah pukul
berapa lagi baru anaknya akan mendapat rawatan.
Apa yang dilihatnya sebaik masuk bilik rawatan…. dua kakitangan yang
merupakan pembantu kesiahatan (MA) sedang rancak berborak sambil makan
kerepek. Dua orang duk makan kerepek… apa yang anda dapat rumuskan? Sudah
semestinya tidak ada kecemasan kan? Kalau ada takkan dekat pukul 4 pagi
boleh duduk makan kerepek sambil bersembang.
“Oh… kami baru nak panggil nombor ini” respon yang diberikan salah seorang daripada dua HA itu…. lebih pada nak cover line.
Oh yea… bukan bertujuan racist… tetapi andai la kalau Pengarah
Hospital Serdang rasa nak buat kerja dan perbaiki mutu kerja
kakitanganya, maka kedua kakitangan itu adalah perempuan India muda. Tujuan kami letak untuk narrow down siapa yang kami maksudkan itu.
Ok… sekarang berbalik dari tempoh 9.40 malam (selepas saringan)
hingga terpaksa menebalkan muka masuk ke bilik rawatan untuk anak dapat
perhatian…apa yang dilihat bapa berkenaan? Antaranya… budak-budak di bawah umur setahun ada yang menangis sampai
sejam tanpa ada pegawai perubatan yang kisah. Ada ibu-bapa yang tak
larat menunggu sehingga terpaksa pulang (mungkin berkerja pada esok
hari), ada yang terpaksa berbaring di kerusi hospital kerana terlalu
lama menunggu.
Sepatutnya keutamaan diberikan kepada anak-anak kecil tetapi itu tidak berlaku. Hospital Serdang sudah bagus polisinya apabila 3 bilik rawatan dibuka
pada malam itu… namun semua bilik macam hendak tak nak aje memberikan
rawatan.
Hanya satu bilik menerima pesakit satu masa dan dua bilik diam.
Seolah-olah ada persefahaman antara yang berkerja untuk bergilir-gilir
melayan pesakit dan bukannya secara serentak. Satu bilik kerja, dua bilik relax berjam-jam. Bilik yang berkerja tu
pun hanya akan panggil dua tiga nombor sebelum pesakit terpaksa menunggu
terlalu lama bagi nombor seterusnya. Lepas tu bilik lain pulak buat
kerja sikit.
Dan tentu dengan cara itu kakitangan yang sepatutnya berkerja boleh gilir-gilir tidur kan… Akhirnya nanti semua bilik rawatan nampak macam berkerja dan melayan
pesakit tetapi ia dibuat dengan bergilir-gilir sebenarnya. Pandai-pandai
buat sistem kerja sendiri… Sangat licik taktik seperti itu bukan.
APA NI? Lawak jenaka ke dalam melayan pesakit? Kerajaan membelanjakan bilion ringgit setiap tahun untuk perubatan
percuma, polisi semua sudah diatur, tatakerja sudah diperjelaskan,
piagam pelangan terpampang di dinding hospital… namun kakitangan
hospital yang BIJAK PANDAI membuat sistem kerja sendiri seperti hanya
satu bilik melayan pesakit dan dua lagi berehat.
Akibatnnya sampai kena tunggu dekat 6 atau 7 jam sebelum dilayan… Penulis yakin semua itu sengaja dibuat dan kelemahan pemantauan hospital adalah punca terjadinya sikap seumpama itu. Bapa berkenaan bukan mahu komplen tetapi itu sahaja pilihan hospital
yang dia ada waktu itu… namun kakitanganya pula memilih untuk makan
kerepek sambil bersembang sesama sendiri. –
No comments:
Post a Comment